Obljetnica brzine: 115 godina ŠKODA motosporta

2016-06-30
  • Prvo poglavlje u fascinantnoj povijesti motosporta marke ŠKODA ispisano je prije 115 godina
  • Na jednocilindarskom vozilu Laurin & Klement motociklist Narcis Podsedníček završio je prvi u utrci Pariz-Berlin 30. lipnja 1901. godine
  • ŠKODA FABIA R5 nadovezuje se na uspjeh njezinih prethodnika

Mladá Boleslav, 30. lipnja 2016. - Kamen temeljac uspješne uključenosti u motoristička natjecanja marke ŠKODA položen je prije 115 godina. Narcis Podsedníček je 30. lipnja zauzeo prvo mjesto u zahtjevnoj utrci od Pariza do Berlina na njegovom motociklu Laurin & Klement; marka iz češkog mjesta Mladá Boleslav požela je uspjeh na njezinoj debitantskoj utrci.

"ŠKODA je ponosna na svoju dugačku tradiciju motosporta te na pobjednike na kotačima i za upravljačem - pobjednike poput Narcisa Podsedníčeka", rekao je voditelj ŠKODA Motosporta Michal Hrabánek. "Marka iz češkog mjesta Mladá Boleslav od 1901. godine sudjelovala je na brojnim utrkama i natjecanjima koja su kako nama tako i našim obožavateljima donijela pregršt radosti. Međutim, postojali su i neki izazovni trenutci u povijesti motosporta marke ŠKODA koje smo morali prebroditi. Željeli bismo se učinkovito nadovezati na nasljeđe pionira motosporta. Pobjednički niz naših vozača s modelom ŠKODA FABIA R5 unazad nekoliko mjeseci čini ovu obljetnicu još posebnijom."

Budući da je bio najiskusniji trkač, Narcis Podsedníček (1866. - 1932.) odabran je za debitantsku utrku marke iz češkog mjesta Mladá Boleslav na najvećemu motosport događaju toga vremena: utrci Pariz-Berlin. Podsedníček je na jednocilindarskom motociklu Laurin & Klement bio jedan od deset vozača koji su se natjecali u kategoriji motocikala i motoriziranih tricikala. Dospjevši do ciljne linije neočekivano brzo dana 30. lipnja 1901. godine, jedan je policajac jedini svjedočio Podsedníčekovu okončavanju utrke u 3 sata ujutro. Budući da službeni mjerači vremena nisu bili prisutni kako bi zabilježili njegovu pobjedu, on se morao pomiriti s "moralnom pobjedom" jer su na podiju završila četiri francuska trkača na triciklima francuskog proizvođača De Dion-Bouton. No njegova su postignuća popločala put za uključenost kako marke Laurin & Klement tako i buduću uključenost marke ŠKODA u motosport utrke.

"Narcis Podsedníček bio je jedna od najvažnijih osoba povezanih s prvih 30 godina razvoja marke Laurin & Klement", objašnjava Andrea Frydlová, voditeljica ŠKODA muzeja. "Isprva je u stvaranje snažne marke bio uključen kao regionalni predstavnik, a kasnije je Podsedníček dospio na mjesto voditelja proizvodnje. On je bio jedan od prvih koji su se utrkivali na motociklima marke Laurin & Klement", kaže Frydlová.

Automobili marke Laurin & Klement počeli su se od 1905. godine nadovezivati na uspjeh motocikala. Uz opetovane pobjede na brdskim utrkama i natjecanjima izdržljivosti, četverocilindarsko vozilo Laurin & Klement FCS sa snagom od 95 KS također je 1908. godine postavilo brzinski rekord od 118,72 km/h u Brooklandsu, u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Tada nova generacija ŠKODA vozila sa šasijom od centralne cijevi okvira određivala je tempo automobilskog razvoja u međuratnom razdoblju. U siječnju 1936. godine, roadster vozilo ŠKODA POPULAR uspješno je apsolviralo zahtjevnu utrku Monte Carlo Rally; izvrsni su rezultati ponovljeni sljedeće godine s modelom ŠKODA RAPID coupé. Nakon Drugoga svjetskog rata tadašnji je osnovni model - ŠKODA 1101 - pobijedio na belgijskoj stazi Spa sa češkim i međunarodnim vozačima. Vozilo je poželo uspjeh čak i na utrkama Monte Carlo Rally i Tour d'Europe. Po tome su se primjeru ravnali i brojni drugi modeli. Prva generacija modela ŠKODA OCTAVIA preuzela je palicu u 1959. godini.

Model ŠKODA 1000 MB započeo je novo poglavlje u 1964. godini sa svojim stražnjim motorom i jednodijelnom konstrukcijom karoserije i voznog postroja. Njegovi nasljednici donijeli su norveškom predstavniku marke ŠKODA Johnu Hauglandu značajan uspjeh. Legendarni ŠKODA 130 RS pobijedio je u svojoj klasi, između ostalog, na utrci Monte Carlo Rally te grčkoj Acropolis Rally (1977. godine). Model ŠKODA 130 RS k tomu je odnio ukupnu pobjedu u natjecanju proizvođača automobila na European Touring Car Championship (1981. godine). Hauglandov najveći uspjeh odvio se za kolom upravljača modela ŠKODA 130 LR. U tome je smislu njegova pobjeda u klasi na iznimno kompetitivnoj utrci RAC Rally (1985. i 1986. godine) bila posebice upečatljiva.

Nova era motosporta za marku ŠKODA otpočela je s hatchback modelom ŠKODA FAVORIT na utrci Monte Carlo Rally. Tim vozača u sastavu od Pavela Sibere/Petra Grossa odnio je četiri uzastopne pobjede s modelom ŠKODA FAVORIT (1991. - 1994. godine) u klasi F2. ŠKODA je kao marka odnijela pobjedu i na natjecanju Fia Cup, između ostalog u klasi F2. Nasljednik u modelskoj seriji FAVORIT bila je FELICIA Kit Car; za njezinim je kolom upravljača Stig Blomqvist osvojio ukupno treće mjesto na utrci RAC Rally u 1996. godini.

U to je vrijeme svoj debi imala OCTAVIA Kit Car, a vozila marke dospjela su u najvišu kategoriju WRC na svjetskim natjecanjima. Treće je mjesto osvojila OCTAVIA WRC na teškoj utrci Safari Rally u 2001. godini. Njezin nasljednik, FABIA WRC, također je postigao izvrsne rezultate.

Međutim, najbolje je rezultate na međunarodnim i domaćim prvenstvima ostvario model ŠKODA FABIA SUPER 2000 - do sada najuspješniji model u 115-godišnjoj povijesti motosporta marke ŠKODA. Dvojac Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ) postigao je povijesni uspjeh s pogonom na četiri kotača iz mjesta Mladá Boleslav - kao prvi tim vozača u povijesti koji su dvije godine zaredom osvojili naslov prvaka na utrkama FIA European Rally Championship (ERC) i FIA Asia Pacific Rally Championship (APRC). Između 2009. i 2014. godine, vozači modela ŠKODA FABIA SUPER 2000 kući su odnijeli ukupno 50 domaćih i međunarodnih naslova.

ŠKODA motosport slavio je 2015. godine četiri pobjede na utrci FIA World Rally Championship (WRC 2) s njegovim aktualnim trkaćim automobilom, modelom ŠKODA Fabia R5. Vozilo s pogonom na sve kotače, opremljeno najsuvremenijom tehnologijom, dobilo je odobrenje Međunarodnog automobilskog saveza FIA dana 1. travnja 2015. godine. U prvoj je sezoni tim vozača Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S) osigurao četvrti uzastopni naslov na natjecanju APRC za marku ŠKODA s modelom ŠKODA Fabia R5. Model je također zaslužan za pet domaćih pobjeda u 2015. godini. Ove će se godine timovi vozača Tidemand/Jonas Andersson, Jan Kopecký/Pavel Dresler i Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN) natjecati na utrci FIA World Rally Championship (WRC 2) s modelom ŠKODA Fabia R5 za tim ŠKODA motosport. Dvojci će se nadovezati na 115-godišnju tradiciju motosporta marke ŠKODA.