Put oko svijeta prije 80 godina: Kako je ŠKODA RAPID obišao Zemljinu kuglu

2016-08-01
  • 1. kolovoza 1936. u 11.55 sati s putovanja svijetom vratili su se Břetislav Jan Procházka i Jindřich Kubias svojim ŠKODA Rapidom u Prag
  • U 44 dana je ŠKODA RAPID prešao 27.700 kilometara kroz 15 država i preko tri kontinenta
  • U 30-im godinama prošlog stoljeća ŠKODA se spektakularnim dalekim putovanjima brinula za ugled i promidžbu marke širom svijeta
  • 1934. godine vozio je ŠKODA POPULAR 15.000 kilometara od Praga do Kalkute, 1936. je apsolvirao 25.000 kilometara uzduž i poprijeko Europe, Sjedinjenih Američkih Država i Meksika
  • ŠKODA RAPID je 1936. preživio dvogodišnji safari kroz Afriku dug preko 52.000 kilometara
  • Novi ŠKODA RAPID od 2012. nastavlja priču o uspjehu

Mladá Boleslav, 1. kolovoza 2016. - Prije točno 80 godina završio je ŠKODA RAPID dugačku vožnju koja ga je vodila oko Zemljine kugle. Na 97-dnevnom putovanju svijetom - "čisto" vrijeme vožnje iznosilo je samo 44 dana - vozili su Břetislav Jan Procházka i Jindřich Kubias prosječno 630 kilometara dnevno i time izvanrednu robusnost ŠKODA modela podvrgnuli ispitu. Svjetska putovanja sa ŠKODA Rapidom i ŠKODA Popularom duga preko 52.000 kilometara donijela su ugled širom svijeta.

"Put oko svijeta Břetislava Jana Procházke unid Jindřicha Kubiasa bio je povezan s enormnim naporima za čovjeka i za automobil" kaže Andrea Frydlová, voditelljica ŠKODA muzeja. "Uspjeh putovanja je već u ono doba pokazao visoku učinkovitost i kvalitetu izrade ŠKODA vozila. Svojim putovanjem oko svijeta Procházka i Kubias su u 30-im godinama prošlog stoljeća značajno pridonijeli tomu da marka ŠKODA postane poznata u cijelom svijetu", dodaje Frydlová.

Svjetska je turneja započela 25. travnja 1936 u Pragu. Voditelj ekspedicije sa ŠKODA Rapidom duge 27.700 kilometara bio je praški poduzetnik Břetislav Jan Procházka (1897-1971). Ulogu navigatora i drugog vozača preuzeo je Jindřich Kubias (1909-1967). Na svom avanturističkom putovanju dvojac se pouzdao u tek neznatno adaptirani ŠKODA RAPID s centralnim cijevnim okvirom, pogonjen motorom s četiri cilindra obujma 1,4 litara i snage 23 kW (31 KS). Vozilo je imalo ovješenja pojedinačnih kotača te hidraulične kočnice. I terenske dijelove puta je pouzdano svladao - tadašnja mreža prometnica sastojala se uglavnom od tek pošljunčanih staza. Sveukupno je obilazak oko svijeta trajao 97 dana, od čega su samo putovanja brodom i carinske formalnosti uzeli 53 dana.

Procházka i Kubias su nakon starta u Čehoslovačkoj vozili kroz Njemačku, Poljsku, Litvu i Letoniju dalje u SSSR. Na etapi od Moskve do Bakua u Azerbejdžanu  ŠKODA RAPID je zastao u ruskom gradu Kaluga.

U tamošnjoj tvornici ŠKODA danas s trake silazi između ostalog i aktualni ŠKODA RAPID - u neku ruku praunuk tadašnjeg svjetskog putnika.

Nakon prijevoza brodom preko Kaspijskog mora ŠKODA RAPID je  prekrstario Iran, gdje je posada dospjela u pješčanu oluju. Gubitak u vremenu nastao zbog toga prisilio je Procházku i Kubiasa da etapu od Quetta u Pakistanu do Mumbaija apsolviraju trodnevnom vožnjom bez prekida, kako ne bi propustili trajekt od Indije za Šri Lanku. Nakon što su prošli Maleziju i Singapur, još jedna vožnja brodom ih je preko Hongkonga i Šangaja dovezla do Kobea u Japanu. Preko Honolulua je dvojac došao do San Franciska. Zatim je ŠKODA RAPID osvojio  ,Veliku jabuku': 5.300 kilometara do New Yorka prešao je u 100 sati i 55 minuta. Pritom je od prijašnjeg rekorda bio bolji za više od devet sati. Zadnja etapa vodila je od Cherbourga u Francuskoj preko Pariza i Nürnberga natrag u Prag.

Glavne činjenice o putu oko svijeta ŠKODA Rapida iz 1936. godine

Vozilo Škoda Rapid
Trajanje putovanja 97 dana
...od toga "čiste" vožnje 44 dana
Broj zemalja kroz koje se vozilo 15
Prijeđeni kontinenti Europa, Azija, Sjeverna Amerika
Prijeđeni kilometri ŠKODA Rapida 27.700 km
Najdulja dnevna etapa 1.000 km
Najkraća dnevna etapa 50 km
Sveukupna potrošnja goriva 2.820 l
Prosječna potrošnja 10,2 l na 100 km
Sveukupna potrošnja ulja 54 l
Troškovi putovanja > 89.600 kruna (stanje iz 1936. godine)