Internacionalna sajamska premijera prije 80 godina: ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo

2016-09-28
  • Jedan od najznačajnijih modela u povijesti Škode slavi jubilej
  • Uspjesi postignuti u reli natjecaju Monte Carlo bili su inspiracija za izradu limitirane serije
  • Od 1936. do 1939. napravljeno je 70 vozila u izvedbama roadster, cabrio i  coupé
  • Inovativni vozni postroj s pojedinačnim ovjesom kotača i transosovinskim pogonom

Mladá Boleslav, 28. rujna 2016. - Jedan od najmarkantnijih modela u povijesti marke ŠKODA slavi 80. jubilej svoje sajamske premijere: 1. listopada 1936. godine posjetiteljima 20. automobilskog salona u Parizu predstavljen je ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo. U sljedeće tri godine nastala je limitirana edicija sportskih vozila u izvedbama  roadster, cabrio i coupé - ona se danas ubrajaju u najatraktivnije oldtimere marke iz Mladá Boleslave.

 "Izvanredna vozila tipa POPULAR Monte Carlo nadovezala su se prije 80 godina na uspješne aktivnosti Škode u motorsportu, koje su započele još 1901. godine ", kaže Andrea Frydlová, voditeljica ŠKODA muzeja u Mladá Boleslavi. "Limitirana serija vozila je proizašla izravno od specijalnog vozila napravljenog za reli Monte Carlo 1936, a  njihovi su kupci profitirali od iskustva koje su ranije stekli stručnjaci iz odjela za utrke Škode", nastavlja Frydlová.

U siječnju 1936. godine ŠKODA je postigla neuobičajen uspjeh u motorsportu: Tim Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman, koji su startali kao autsajderi, zauzeo je u reliju Monte Carlo sa svojim modificiranim roadsterom  ŠKODA POPULAR drugo mjesto u klasi do 1500  cm3 . Kompanija je taj rezultat iskoristila kao povod da izradi limitiranu seriju sportskih modela s markantnim dizajnom  -ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo. Prije točno 80 godina on je na Međunarodnom automobilskom salonu u  Parizu slavio svoju sajamsku premijeru.

Vozila za kupce su, slično reli automobilima, ispod poklopca motora imala snažne motore modela RAPID s četiri cilindra obujma 1,4 litre i s 23 kW (31 KS). Mjenjač s tri stupnja prijenosa bio je smješten na stražnjoj osovini u bloku s diferencijalom (transosovinski sistem). Najveća brzina iznosila je  110 km/h, učinkovite hidraulične kočnice zaokruživale su sportsku prirodu modela ŠKODA POPULAR Monte Carlo. 1936. je osnovna cijena za modele iz te edicije iznosila 28.500 kruna, dok je standardni roadster, POPULAR 1,0 l/16 kW (22 KS), imao početnu cijenu od 18.700 kruna.

Prva dva vozila tipa ŠKODA POPULAR Monte Carlo nastala su u srpnju 1936., a zadnji primjerak - coupé tamnosive metalik boje - isporučen je 13. siječnja 1939. Od 70 proizvedenih automobila 24 su bila roadsteri u laganoj izvedbi s jednostavnijom opremom. Osim toga je napravljeno 17 udobnijih roadstera s bočnim prozorima koji su umjesto statičnih imali prozore koji su se podizali pomoću ručice. Seriju su kompletirala 23  coupéa, dva kabrioleta, dvije šasije za individualnu konstrukciju karoserije te dva vozna postroja i motori.                                                                                                   

Posebno su luksuzno bila opremljena dva roadstera, koje je čehoslovačka vlada 1938. godine poklonila poglavaru Kraljevine Jugoslavije, tada tek 14-godišnjem kralju Petru II. Karađorđeviću. Zahtjevni privatni kupci mogli su se odlučiti za coupé dvosjed ŠKODA POPULAR Monte Carlo, koji je koštao 35.000 kruna. Bio je dugačak 4,20 m, širok, 1,50 m i visok 1,37 m, a težina mu je bila 960 kg.

U listopadu 1937. u prodaju je krenuo facelift-model, a njegove tehničke karakteristike bile su modificirani ovjes i postavke te produžen međuosovinski razmak. Kompaktna karoserija je nosila četiri elementa tadašnjeg dizajna s aerodinamičnim linijama, reflektori su djelomice bili integrirani u blatobran.

Danas je od tipa ŠKODA POPULAR Sport Monte Carlo očuvano dvanaestak  automobila i ubrajaju se u najpopularnije oldtimere marke. Već 1968. godine je tada tek osnovani ŠKODA muzej nabavio jedan  crni  coupé iz 1937. godine i krajem prošlog stoljeća ga podvrgnuo brižljivoj restauraciji. Od tada se dvosjed koristi za prezentacije povijesti marke iz  Mladá Boleslave i sudjeluje na mnogim oldtimer-manifestacijama. Još jedan primjerak iz limitirane serije POPULAR Sport Monte Carlo trenutno se brižljivo restaurira u radionicama ŠKODA muzeja.