Prethodnik ŠKODA SUV-modela: Prije 50 godina započela proizvodnja modela TREKKA

2016-12-02

› 1966. godine započela je na Novom Zelandu proizvodnja lakog terenskog automobila ŠKODA TREKKA

› Podvozje je preuzeto od modela ŠKODA OCTAVIA

› Brojne verzije karoserije, dobre terenske sposobnosti, niski troškovi korištenja

› Uspješan izvoz u Australiju i Oceaniju                                                      

Mladá Boleslav, 2. prosinca 2016. - Predak ŠKODA SUV-modela slavi okrugli rođendan: Prije točno 50 godina, 2. prosinca 1966. godine, započela je u novozelandskom gradu Otahuhu proizvodnja modela TREKKA. Do 1972. je proizvedeno skoro tri tisuće primjeraka tog lakog terenskog vozila.

"ŠKODA je uvijek stremila rješenjima primjerenim pojedinačnim tržištima", kaže Andrea Frydlová, voditeljica ŠKODA muzeja u Mladá Boleslavi. "Terenski model TREKKA, koji je nastao u suradnji s novozelandskim uvoznikom i lokalnim trgovcima, je primjer te filozofije."

Proizvođač automobila iz Mladá Boleslave vrlo je rano otvorio novozelandsko tržište: Još prije 100 godina je započeo izvoz automobila Laurin & Klement u Novi Zeland.

Uvoznik ŠKODA vozila iz Čehoslovačke, koja su zbog carine i poreza u Novi Zeland transportirana brodom u dijelovima (CKD - completely knocked down), od 1956. godine  je bila kompanija Motor Industries International u gradu Otahuhu. Razvoj modela ŠKODA TREKKA kao robusnog, kompaktnog automobila za svakodnevnu upotrebu za tamošnje poljoprivrednike, obrtnike i trgovačke zastupnike uslijedio je u suradnji više desetina lokalnih trgovaca i predstavnika tvornice iz Mladá Boleslave.

1965. i 1966. nastalo je više nacrta i prototipova: oni su nosili potpis Josefa Velebnýja, nekadašnjeg voditelja razvoja karoserije kompanije ŠKODA, i novozelandskog dizajnera Georgea Taylora. Iz Mladá Boleslave je došlo podvozje bazirano na modelu ŠKODA OCTAVIA zajedno s centralnim cijevnim okvirom i ovjesom na pojedinačnim kotačima.  Njegove specijalne karakteristike bile su razmak kotača smanjen sa 2389 mm na 2165 mm te odnos osovina promijenjen s 4,78 na 5,25. Udaljenost od tla od 190 mm omogućavale su gume dimenzija 5,90 x 15"; opcijski je postojala blokada diferencijala, koja je poboljšavala terenske sposobnosti modela TREKKA sa stražnjim pogonom.

Naprijed uzdužno ugrađeni OHV- četverocilindraš s 1221 cm3 obujma davao je 34 kW (47 PS) pri 4500 o/min, a njegov okretni moment je dostizao 87 Nm na 3000/min. Sa svojim sinkroniziranim mjenjačem s četiri stupnja prijenosa ŠKODA TREKKA je postizao najveću brzinu od 105 do 110 km/h. Potrošnja je iznosila oko 11 l na 100 km i bila je osnov za usporedivo niske troškove korištenja.

Kupci su mogli birati između četiri različite inačice: pickup-a s troja vrata, dva do osam sjedala, ceradom ili čvrstim plastičnim krovom, te kombija (Station Wagon, STW) i izvedbe za vožnju po plažama.  Model TREKKA bio je dug 3590 mm, širok 1600 mm i visok 1785 do 2040 mm. Težio je 920 do 980 kg, korisna nosivost mu je iznosila 450 do 500 kg.

Od 1966. do 1972 nastalo je skoro 3.000 vozila tipa TREKKA, zasigurno prvog automobila osmišljenog i proizvođenog na Novom Zelandu. Izvozna tržišta su bila Australija, Fidži, Samoa i Vijetnam. Sličan koncept je  ŠKODA primijenila i u Pakistanu, gdje je u svibnju 1970. započela proizvodnja lakog terenskog vozila SKOPAK (ŠKODA-Pakistan). Češki proizvođač automobila svoje modele i danas uspješno prodaje u Novom Zelandu te u Australiji i na preko 100 ostalih tržišta u svijetu.