Za najbolje moguće iskustvo na mrežnim stranicama
Ova stranica koristi kolačiće radi pružanja najboljeg korisničkog iskustva. Daljnjim korištenjem naše stranice prihvaćate upotrebu naših kolačića (strogo neophodni kolačići). Kolačići za koje je potrebna privola (analitički kolačići, funkcionalni kolačići, kolačići za personalizirane sadržaje) postavit će se tek nakon njezinog aktiviranja. Ako date svoju privolu za korištenje kolačića, identifikacijske podatke obrađivat će naši partneri (ponuditelji usluga za kolačiće i IT pružatelji usluga). Za ovu internetsku stranicu i kolačiće odgovorno je društvo Porsche Croatia d.o.o. Dodatne informacije o korištenim kolačićima i načinu njihovog deaktiviranja možete pronaći u našoj
Aktiviraj sve kolačiće
Modeli

30.03.2020

Ispis respiratora umjesto tajnih prototipova. ŠKODA pomaže

Znanstvenici i tehnički stručnjaci došli su na ideju izrade respiratora pomoću najmodernijih 3D pisača. Jedan od takvih uređaja ima i tvrtka ŠKODA koja nije gubila vrijeme i odmah je priskočila u pomoć medicinskom osoblju koje se nalazi na prvoj liniji obrane protiv koronavirusa.

Respirator koji može biti izrađen upotrebom posebnih vrsta 3D pisača, a koji ispunjava najviše kriterije zaštite proizveden je u Češkom institutu za informatiku, robotiku i kibernetiku (Czech Institute of Informatics, Robotics and Cybernetics - CIIRC) Češkog tehničkog sveučilišta (Czech Technical University - CTU). Respirator za višekratnu upotrebu štiti osobu koja se njime koristi od infekcije novim koronavirusom te je uglavnom namijenjen doktorima i drugom zdravstvenom osoblju koje se nalazi na prvoj crti obrane. Čitav postupak, od početka razvoja respiratora do dobivanja certifikata za njega i pokretanja proizvodnje trajao je samo jedan tjedan.

 

Respirator za višekratnu upotrebu štiti osobu koja se njime koristi od infekcije novim koronavirusom te je uglavnom namijenjen doktorima i drugom zdravstvenom osoblju koje se nalazi na prvoj crti obrane.
Fotografija: CTU

Svaka tvrtka koja posjeduje jedan od tri tipa Multi Jet Fusion 3D pisača sada se može uključiti u proizvodnju respiratora CIIRC RP95-3D. Potrebno je samo obratiti se stručnjacima Češkog tehničkog sveučilišta. Budući da tvrtka ŠKODA posjeduje jedan od ograničenog broja pisača ovog tipa u Češkoj Republici, na njezin se angažman nije dugo čekalo.

 

Ovom metodom ispisa dobiva se homogeni materijal koji nema naglašene slojeve i nije porozan.
Fotografija: Michal Čížek

Najprikladniji materijal

 

"Češko tehničko sveučilište odlučilo se za Multi Jet Fusion i upotrebu materijala poliamid PA-12. Ovom metodom ispisa dobiva se homogeni materijal koji nema naglašene slojeve i nije porozan. To je ključno jer ne postoji mogućnost zadržavanja virusa u uređaju i uređaj se jednostavno dezinficira," rekao je David Vaněk, voditelj odjela EGV za razvoj prototipova i modela tvrtke ŠKODA.

 

David Vaněk
voditelj odjela za razvoj prototipova i modela tvrtke ŠKODA 

 

Vaněk i njegove kolege pripremili su proizvodnju respiratora izradom serije od pet prototipova. Zatim je ispisana veća serija respiratora, a nakon što je postupak u cijelosti postepeno optimiziran, ŠKODA 3D pisač sada može ispisati 60 jedinica u seriji. "Sve je fino podešeno tako da su respiratori u seriji ispisa što je bliže moguće, ali ne utječu jedan na drugi čime je postignuta maksimalna učinkovitost postupka ispisa," rekao je Martin Sova, koordinator proizvodnje predmeta od plastike i centra za kompetencije 3D ispisa u odjelu za izradu prototipova.

Uklanjanje viška prašine iz ispisanih maski respiratora.
Fotografija: Michal Čížek

 

Umjesto dijelova za testne prototipove, odjel EGV sada isporučuje 60 gotovih kompleta respiratora na dan. Ispisani kompleti sastoje se od četiri dijela: glavne maske, poklopaca za brtvljenje, adapter uloška za filtar i membrana ventila za izdah. Dijelovi se distribuiraju u tvrtku 3Dees koja prikuplja komponente od svih dobavljača i odgovorna je za finalno sastavljanje proizvoda. Dovršeni respiratori, koji se mogu opetovano upotrebljavati i dezinficirati te čiji filtri ostaju funkcionalni i po tjedan dana, šalju se Ministarstvu zdravstva koje je odgovorno za njihovu distribuciju na najpotrebitije lokacije.

 

Pisač ispisuje respiratore u slojevima.

Sloj po sloj

Postupak proizvodnje traje preko deset sati jer se respiratori ispisuju u slojevima. Poliamidni prah spaja se pomoću infracrvenog svjetla. U prvom se koraku sloj praha rasprostire po postolju za rad. "Zatim glava za ispis prelazi preko tog sloja ispuštajući dvije supstancije koje zapravo privlače sljedeći sloj dovršenog dijela. Zatim se preko toga prelazi infracrvenim grijačem. Prah reagira sa supstancijama i stvara se čvrsti materijal," objasnio je Martin Sova postupak ispisa. U sljedećem koraku postolje se premješta u okvir za ispis gdje se podebljava za jedan sloj, a taj se postupak zatim ponavlja nekoliko puta.

 

Martin Sova
koordinator proizvodnje predmeta od plastike

 

Nakon što je dovršen, ispisani komplet stavlja se na hlađenje jer temperatura fuzije infracrvenim svjetlom doseže i do 180 Celzijevih stupnjeva. Okvir za izradu pažljivo je zabrtvljen kako bi se spriječilo izlaženje praha tijekom ispisa te da se dovršeni dijelovi ne bi pomaknuli što bi poremetilo postupak ispisa. Jedan je to od razloga zašto je tom velikom kompletu koji se ispisuje potrebno toliko puno vremena za hlađenje. Unatoč tome, to je najučinkovitija metoda proizvodnje putem 3D pisača, tvrde i Martin Sova i David Vaněk.

Respirator koji se izrađuje pomoću posebnih vrsta 3D pisača i koji ispunjava kriterije zaštite najviše razine.
Fotografija: Michal Čížek

 

Sljedeći je cilj pokretanje masovne proizvodnje respiratora. Međutim za to su potrebni plastični kalupi za ubrizgavanje za čiju je pripremu potrebno nekoliko tjedana. Zbog toga je metoda 3D ispisa trenutačno najbolja opcija za brzu proizvodnju respiratora, barem za najkritičnije zahtjeve.

 

 

"Nastavit ćemo s proizvodnjom naših 60 kompleta respiratora na dan onoliko dugo koliko je to potrebno," rekao je David Vaněk. "Tek kad situacija to dopusti vrati ćemo 3D pisač u njegovu prvotnu namjenu proizvodnje dijelova za tvrtku ŠKODA."