Modeli

25.05.2020

Maskirni prototipovi marke ŠKODA: umijeće kamufliranja

 

  • Kamuflažne folije s uzorkom prikrivaju obrise vozila i nove značajke dizajna
  • Stručnjaci za kamuflažu radili su 120 sati na kamuflaži potpuno električnog modela na bateriju ŠKODA ENYAQ iV
  • Maraton test na putu do serijske proizvodnje provodi se na svim kontinentima

Većina prolaznika primijetit će maskirne prototipove samo zbog njihovih upečatljivih kamuflažnih folija. Ali čemu sav taj trud? Iza toga se krije puno više od šarolike kamuflaže. Maskirni prototipovi marke ŠKODA omogućuju tek nejasne pretpostavke o tome što je skriveno ispod folije. To je nužno s obzirom na to da prototipovi novih modela češkog proizvođača prijeđu čak dva milijuna testnih kilometara u stvarnim uvjetima prije nego što se lansiraju na tržište. Pritom se testiranje često provodi prvenstveno u javnom cestovnom prometu. Kako bi se dizajn i detalji novih vozila zaštitili od znatiželjnih pogleda i fotoaparata, oni se vizualno prikrivaju pomoću kamuflažnih uzoraka.

Prije nego što ŠKODA predstavi novi model svjetskoj javnosti, prototipovi provode tisuće sati na ispitnim postoljima i u klima komorama te prelaze čak dva milijuna testnih kilometara. Pritom se maraton test na putu do serijske proizvodnje provodi na svim kontinentima jer serijsko vozilo mora u konačnici funkcionirati jednako pouzdano kako na minus 30 Celzijevih stupnjeva tako i pri temperaturi daleko iznad 40 Celzijevih stupnjeva. Stoga se zahtjevan i opsežan program testiranja provodi na ekstremnoj vrućini, pri visokoj vlažnosti zraka i na lošim prašnjavim dionicama, ali i pri arktičkim temperaturama te na snijegu i zaleđenim cestama - te, naravno, u javnom cestovnom prometu.

Florian Weymar, voditelj odjela za razvoj kompletnog vozila marke ŠKODA, objašnjava: "Osim stvarne svrhe kamuflaže moraju se, naravno, uvažiti i zahtjevi javnog cestovnog prometa. Zato svaki prototip mora, primjerice, imati funkcionalne žmigavce i stop svjetla te sve senzore, bez obzira na kamuflažu ili prikriveni dizajn. K tomu testni vozači i inženjeri moraju biti u stanju obaviti svoje zadatke u vozilu tijekom vožnje. Stoga se ne smije ograničiti dovod rashladnog zraka niti se smiju oblijepiti ventilacijske mlaznice. Tako utvrđeni rezultati mjerenja predstavljaju dobar pokazatelj kada su u pitanju podaci stvarnog serijskog vozila. U unutrašnjosti je važno u svakom trenutku tijekom vožnje imati neometan pogled na instrumente i pristup važnim elementima za rukovanje."

Neizvjesnost sve do neposredno prije premijere

Kako bi se zaštitili od znatiželjnih očiju novinara, fotografa i konkurenata, prototipovi se pomno kamufliraju. Ovo je, naime, jedini način da se sakriju tehničke inovacije, nove značajke dizajna i inteligentni detalji. Radoznale oči uzalud će tražiti čak i natpis ŠKODA ili amblem marke na prototipovima proizvođača. Izviđačima s kamerom ili smartphoneom posebno su zanimljivi vizualno karakteristični elementi, obrisi vozila ili dijelovi karoserije kao što su glavna svjetla, rešetka hladnjaka ili stražnji dio vozila. Stoga se takvi dijelovi kamufliraju s posebnom pažnjom ili se djelomično prikrivaju dogradnjama. Kamuflažni uzorci također prikrivaju obrise vozila i linije karoserije, a djelomično su oblijepljena čak i bočna stakla kako se ne bi mogao prepoznati tijek linije prozora.

Slična je situacija i u unutrašnjosti. Konceptualno dizajnirana unutrašnjost također je zaštićena od objektiva fotografa jer se i testni prototip ponekad parkira u javnosti, primjerice na benzinskoj postaji. U maskirnom prototipu uglavnom se upotrebljavaju neprozirni netkani materijali (flis) koji po potrebi pojedinačno prekrivaju detalje poput cockpita, instrumentne ploče, središnjeg zaslona, infotainment sustava, središnje konzole, elemenata za rukovanje ili ventilacijskih mlaznica. Oni se, međutim, prije daljnje vožnje mogu ukloniti u samo nekoliko poteza. ŠKODA provodi ove zahtjevne i opsežne mjere kamuflaže sve do trenutka službenog predstavljanja novog modela, držeći tako kupce i novinare iz branše u neizvjesnosti do samoga kraja.

 

Kamuflaža: od maskirnog prototipa do umjetničkog djela

Stručnjaci za kamuflažu marke ŠKODA odgovorni su za dizajn i razvoj kamuflažnih uzoraka. Pritom njihova mašta i kreativnost ne poznaju gotovo nikakve granice. Stručnjaci za kamuflažu igraju se s uzorcima, 3D efektima i kontrastima boja kako bi vizualno zavarali gledatelja. Ponekad čak u kamuflaži skrivaju poruke poput hashtaga korisničkog računa za Twitter @skodaautonews. Ručno postavljanje gotovih kamuflažnih folija traje nekoliko sati.

Kada su u pitanju posebne prilike, stručnjaci za kamuflažu u suradnji s marketinškim stručnjacima marke ŠKODA razvijaju impresivne ideje. Tako je, primjerice, SUV model KODIAQ ukrašen crvenom, sivom i crnom kamuflažnom folijom prije početka serijske proizvodnje prešao preko Elizejskih poljana kao vodeće vozilo u velikoj povorci u sklopu završne etape utrke Tour de France 2016 i pritom privukao veliki interes javnosti. Četvrta generacija modela ŠKODA OCTAVIA predstavila se u posebnoj dvobojnoj odnosno žutoj i narančastoj kamuflažnoj foliji na ulicama Praga i Mlade Boleslavi 2019. godine, neposredno prije svjetske premijere, i to u sklopu igre "Uhvati me ako možeš" u kojoj su sudjelovali obožavatelji marke ŠKODA. Obožavatelji koji su postavili svoje fotografije kamufliranih vozila na Facebook, Twitter ili Instagram, mogli su osvojiti ekskluzivnu pozivnicu za svjetsku premijeru u Pragu. Za prototipove kasnijeg modela SCALA marka ŠKODA odlučila se za bijelo-plavi uzorak linija.

Trenutačno se u okolici sjedišta poduzeća u Mladoj Boleslavi ponekad može uočiti prototip modela ŠKODA ENYAQ iV u kamuflažnom omotaču zelene, bijele i sive boje s trodimenzionalnim elementima. Stručnjaci za kamuflažu proveli su ukupno 120 sati razvijajući dogovarajući koncept kamuflaže za prvi potpuno električni SUV model marke ŠKODA te su obradili oko 18 četvornih metara folije za njegovu kamuflažu. ŠKODA ENYAQ iV predstavit će se javnosti još ove godine. No, stručnjaci za kamuflažu neće imati puno vremena za odmor jer će se do kraja 2022. godine predstaviti ukupno deset modela elektrificirane obitelji modela ŠKODA iV.