Od 1. rujna 2017. određena nova vozila dobivaju tipsko odobrenje prema postupku ispitivanja za osobna i laka gospodarska vozila koji je usklađen na svjetskoj razini (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure, WLTP) odnosno novom, realističnijem postupku ispitivanja za mjerenje potrošnje goriva i emisija CO2. Od 1. rujna 2018. godine WLTP je zamijenio trenutačni postupak ispitivanja Novi europski ciklus vožnje (NEFZ). Zbog realističnijih uvjeta ispitivanja vrijednosti potrošnje goriva i emisija CO2 izmjerene prema WLTP-u u mnogim su slučajevima veće od vrijednosti izmjerenih putem NEFZ-a. Međutim, poseban porez na motorna vozila (PPMV) i dalje se izračunava na temelju preračunate vrijednosti CO2 prema NEFZ-u.
Legenda:
Zeleno – Europska unija (28 zemalja) Svijetlosivo – preostale 4 europske zemlje (Švicarska, Lihtenštajn, Norveška, Island) Crno – zemlje kandidati: Turska (WLTP se primjenjuje na uvezena vozila; NEFZ se primjenjuje na vozila proizvedena u zemlji), Izrael i udaljenije regije EU-a (još uvijek nejasno): La Réunion, Martinique, Guadeloupe, Francuska Gvajana, St. Martin, Mayotte Tamnosiva – djelomična implementacija (planirana): Južna Koreja, Japan (WLTP bez „izrazito visoke“ faze ispitnog ciklusa), Indija, Kina (samo emisije CO2, NEFZ se koristi za podatke o potrošnji)
Standardizirani NEFZ ciklus vožnje vrijedio je za sva osobna vozila i laka gospodarska vozila. Uvela ga je Europska unija 1992. godine za mjerenje potrošnje goriva i specifičnih emisija vozila te pružanje usporedivih vrijednosti. Ovdje se nalazi pregled općih uvjeta na kojima se temelje njegova mjerenja.
Parametri ispitivanja:
Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, kratko „WLTP“, globalno je usklađeno ispitivanje za osobna vozila i laka gospodarska vozila. Od 1. rujna 2017. pruža realnije informacije o potrošnji sa znatno više dinamičnih parametara ispitivanja.
Parametri ispitivanja:
Upola manje stresno, dvostruko štedljivije: ako vozite mirno i ravnomjerno, kočite malo, krećete se u prometu, pustite vozilo da se kotrlja i koristite inerciju, trošit ćete znatno manje goriva i voziti opuštenije. I na autocesti: umjesto 160 km/h radije vozite 130 km/h i štedite. Nadalje, prediktivni način vožnje također pomaže u izbjegavanju prometnih gužvi.
30 km/h u trećoj brzini – ranija promjena stupnjeva prijenosa pomaže pri uštedi: Vožnja pri malim brzinama oštećuje motor? Bapska priča. TDI i TSI motori vole vožnju u trećem stupnju prijenosa pri 30 km/h – razvijaju nevjerojatnu vučnu silu pri samo 2000 o/min. Jednostavno uključite drugi stupanj prijenosa nakon što se vozilo malo otkotrljalo. A možete i preskočiti stupanj prijenosa tijekom prebacivanja u viši stupanj prijenosa. Uvijek odaberite najviši mogući stupanj prijenosa. 50 km/h u petoj brzini nije problem za mnoga vozila: sve dok vaše vozilo vozi bez trzaja i zvuk je ugodan, brzina nije preniska.
0,0 litara – ovako ćete se kotrljati bez troška: S pravim tehnikama vožnje stvarno možete početi štedjeti: jeste li znali kako možete postići točno 0,0 l/100 km „trenutačne potrošnje“? Kotrljanjem s uključenim stupnjem prijenosa! Zahvaljujući funkciji prekida dovoda goriva u motor prekida se dovod goriva u motor i ne trošite niti jednu kap goriva. Ovaj pametni način vožnje najbolje je koristiti ako uz to koristite prednosti kočenja motorom. Dakle tijekom vožnje nizbrdo ili približavanja crvenom semaforu. Također trošite znatno manje kada izbacite mjenjač iz stupnja prijenosa. To je osobito učinkovito kada na taj način možete prijeći velike udaljenosti zahvaljujući svom prediktivnom načinu vožnje.
Uštedite do 2 litre – na pravom mjestu: dodatna oprema čini vožnju komfornijom – ako se pretjerano koristi, nažalost i skupljom. Klima-uređaj primjerice troši gorivo – i ne malo. Za regulaciju i održavanje temperature unutrašnjosti usred ljeta troši do 2 l/100 km pri malim brzinama! Također možete smanjiti temperaturu prozračivanjem prije vožnje i kratkom vožnjom sa spuštenim prozorima. Jednostavno tijekom vožnje provjeravajte koju dodatnu opremu trenutačno koristite – a koja vam stvarno treba.
Uštedite do 15 % uz malo zraka: štednja goriva počinje prije vožnje – jednostavnom provjerom tlaka u gumama! Otpor kotrljanja guma čini do 15 % ukupne potrošnje. Ako gume napumpate do preporučenog tlaka u gumama za puno opterećenje (vrijednosti se nalaze na poklopcu spremnika za gorivo), smanjuje se otpor kotrljanja – a time i potrošnja. Pri kupnji guma pripazite na najmanji mogući otpor kotrljanja – to štedi do 3 % goriva, a uz to je i vožnja tiša.
Kombinirana putovanja – značajna ušteda: motor najviše troši kad je hladan. To znači: Ako se puno vozite na vrlo kratkim udaljenostima, brzo ćete imati potrošnju i do 30 l/100 km! Međutim, ako prijeđete mnogo putovanja u jednoj vožnji, možete uštedjeti gorivo. U tom slučaju vaš motor može prije postići odgovarajuću radnu temperaturu i troši znatno manje.
Vozite se učinkovitije uz mali otpor zraka: povoljna aerodinamika ključ je male potrošnje, posebice pri većim brzinama. Karoserija vašeg vozila marke Škoda stoga je dizajnirana na način da vjetru nudi što je moguće manje dodirne površine. Međutim, krovne nadogradnje kao što su nosači za bicikle i krovne kutije poništavaju tu prednost. Dakle, između dva skijaška ili brdsko-biciklistička vikenda savršeno je logično ponovno ukloniti krovni nosač.
Uz neopterećeno vozilo možete uštedjeti do 0,3 litara: svaki kilogram prtljage košta goriva. Preciznije: masa od 100 kg povećava potrošnju za do 0,3 l/100 km. Stoga redovito provjeravajte sadržaj svog prtljažnika. Novac također možete uštedjeti punjenjem samog spremnika. Napunite spremnik samo do pola jer pun spremnik povećava težinu, a time i potrošnju.
Što je ciklus vožnje? Ciklusom vožnje određuju se uvjeti u kojima se mjere potrošnja goriva i emisije CO2 vozila. Namijenjen je što je moguće realističnijoj simulaciji prosječne vožnje automobilom. Kako bi proizvođač mogao osigurati usporedive vrijednosti tijekom registracije i prodaje vozila, ciklusom vožnje osiguravaju se određeni okvirni uvjeti kao što su: početna temperatura, brzina ili trajanje mjerenja.
Što je NEFZ? Novi europski ciklus vožnje (kratica: NEFZ; engl.: New European Driving Cycle, kratica: NEDC) uvela je Europska unija 01. 07. 1992. Trebao bi jamčiti jedinstveno određivanje emisija i potrošnje specifičnih za vozila te osigurati bolju međusobnu usporedivost vozila, ali ne tvrdi da odražava stvarnu svakodnevnu potrošnju.
Što je WLTP? Od rujna 2017. uveden je novi, globalno ujednačeni ciklus Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure ili skraćeno WLTP. WLTP-om se uzima u obzir ponašanje u vožnji koje je bliže svakodnevici od prethodnog NEFZ standarda. Novi postupak trebao bi realnije odražavati potrošnju vozila i temelji se na modificiranom ciklusu ispitivanja sa strožim specifikacijama ispitivanja.
Koja je razlika između postupka NEFZ i WLTP? Ciklus ispitivanja NEFZ, koji je 1992. godine uvela Europska unija, više nije suvremen kako bi pružio reprezentativan prikaz individualnog ponašanja u vožnji u svakodnevici. Novi WLTP standard sada ima za cilj osigurati da vrijednosti emisija i potrošnje izmjerene tijekom tipskog odobrenja modela odgovaraju onima u praktičnoj vožnji. Stoga se razlikuje od NEFZ standarda i u postupku i u samom ciklusu vožnje. Novodefinirani parametri ispitivanja uključuju primjerice veću udaljenost ispitivanja, duže vrijeme vožnje, kraće vrijeme mirovanja, veće prosječne brzine i uzimaju u obzir dodatnu opremu. Te novosti općenito dovode do većih brojki potrošnje.
Od kada vrijedi WLTP? Novi WLTP ciklus postao je zakonski obvezujući 1. rujna 2017. Od rujna 2017. svi novi modeli vozila i motori moraju biti označeni od strane proizvođača vozila s vrijednostima potrošnje i ispušnih plinova prema WLTP-u. Od 1. rujna 2018. sva nova vozila – uključujući postojeće modele – moraju biti označena prema vrijednostima potrošnje i ispušnih plinova WLTP-a.
Hoće li se paleta modela marke Škoda mijenjati? Ne, za sada nisu planirane promjene u paleti modela. Pojedinačni modeli i njihovi motori morat će biti optimizirani kako bi se postigla još veća učinkovitost i dodatno smanjile emisije u skladu sa specifikacijama – ali neće biti modela koji će biti eliminirani zbog WLTP-a.
Postoje li drugi postupci? Da, postoje. Ciklusi vožnje za mjerenje ispušnih plinova i potrošnje razvijeni u Japanu (JC 08) i SAD-u (FTP 75) više su orijentirani na specifične situacije u pripadajućem gradskom prometu. Japanski ciklus vožnje sadrži primjerice mnoge faze zaustavljanja i kretanja i vozi se dva puta, jednom uz pokretanje hladnog motora i jednom uz pokretanje toplog motora.