Modeli
24.03.2021

30 godina marke Škoda AUTO kao dijela Volkswagen koncerna

Marka Škoda AUTO 28. ožujka već trideseti put slavi važnu obljetnicu: toga je dana 1991. godine ugovorom zaključeno spajanje poduzeća "Škoda, automobilová akciová společnost" i Volkswagen koncerna.

 

Od tada se automobilski proizvođač iz grada Mladá Boleslav iz regionalnog tržišnog predvodnika pretvorio u globalnog igrača koji se odlikuje dinamičnim rastom te je prisutan na više od 100 tržišta. Društvo Škoda AUTO trenutačno nudi deset modelskih linija i protekle je godine već sedmi put zaredom kupcima isporučilo više od milijun vozila.

 

 

Thomas Schäfer, predsjednik Uprave društva Škoda AUTO, naglasio je: "Integracija društva Škoda AUTO u Volkswagen koncern izvrstan je primjer uspjele transformacije u Češkoj Republici te u cjelokupnoj Europskoj uniji. Osobe koje su tada bile odgovorne za to odlučno su, dalekosežno i hrabro položile važne temelje za impresivan daljnji razvoj društva Škoda AUTO. Danas je to poduzeće zaslužno za 9 % izvoza Češke Republike. Marka se unutar Volkswagen koncerna također razvila kao iznimno važan stup te preuzima odgovornost na razne načine, na primjer kada je riječ o regijama rasta kao što su Indija, Rusija i Sjeverna Afrika te razvoju predstojeće generacije modela Škoda Superb i Volkswagen Passat. Svojim programom za budućnost NEXT LEVEL Škoda sada činimo sljedeće korake kako bismo poduzeće uspješno proveli kroz desetljeće koje je pred nama. Pri tome se usredotočujemo na tri neposredna prioriteta: širimo svoju ponudu modela u smjeru ulaznih segmenata, prodiremo na nova tržišta kako bismo osigurali dodatni rast u segmentu masovne proizvodnje vozila te ostvarujemo konkretne napretke u području održivosti i raznolikosti."

 

 

Napredno konstruirani kompaktni model FAVORIT pobudio je zanimanje marke Volkswagen


Prvi kontakti između marke Škoda i Volkswagen koncerna sežu unatrag u povijest sve do 1970-ih godina. Svoj je nastavak povremena suradnja između tih dvaju poduzeća dobila predstavljanjem novog modela Škoda FAVORIT. Marka Škoda potpuno je samostalno razvila to vozilo s hatchback karoserijom i pogonom na prednje kotače. Time je model FAVORIT predstavljao veliku iznimku u tadašnjemu Istočnom bloku, u kojemu su se u to vrijeme vozila najčešće proizvodila uz licencu zapadnoeuropskih automobilskih proizvođača. Marka Volkswagen u Wolfsburgu je testirala prototip modela FAVORIT koji je bio spreman za serijsku proizvodnju te je razmišljala o tome da taj model opremi motorima marke Volkswagen te drukčijim kočionim oblogama i dodatnim modificiranim komponentama. 

Međutim, ti su planovi propali iz financijskih razloga. Unatoč tome su impresivni dojmovi o modelu Škoda FAVORIT te u međuvremenu uspostavljeni kontakti između gradova Wolfsburg i Mladá Boleslav nakon pada komunističkog režima u studenome 1989. godine doveli do intenzivnijih razgovora o mogućnostima suradnje, a odgovarajući pregovori nastavljeni su nedugo zatim. Ishodišni je položaj bio vrlo jasan: marka Škoda na svjetskom tržištu neće imati nikakve izglede bez snažnog strateškog partnera. Proizvodni kapacitet tada još nije iznosio ni 200 000 vozila, a ponuda marke se, uz iznimku jedne jedine obitelji modela - FAVORIT i karavana FORMAN - sastojala od tehnički zastarjelih modela s motorom ugrađenim u stražnjem dijelu vozila. Budućnost marke krila se u privatizaciji poduzeća koje je do tada bilo u državnom vlasništvu. Uz modelsku liniju FAVORIT među najveće uspjehe češkoga automobilskog proizvođača prvenstveno su se ubrajali njegovi kvalificirani i visoko motivirani zaposlenici te dugačka tradicija proizvodnje vozila na lokaciji Mladá Boleslav.

Isprva su se kao mogući partner u obzir uzela 24 poduzeća prije no što su se tijekom ljeta 1990. godine, pod vodstvom tadašnjeg premijera Petra Pitharta, održali pregovori s osam odabranih automobilskih proizvođača unutar i izvan Europe. Četiri proizvođača dala su konkretnu ponudu, no tijekom kolovoza 1990. godine dva su natjecatelja otpala, nakon čega su u utrci ostali savez marki Renault/Volvo te Volkswagen koncern. Dana 9. i 10. prosinca 1990. godine održana su dva dodatna kvalifikacijska pregovora, a češka je vlada naposljetku 21. prosinca 1990. godine potpisala ugovor s Volkswagen koncernom koji je predstavio atraktivniji koncept o budućem razvoju marke Škoda AUTO. Uslijedili su dugački i sveobuhvatni pregovori između različitih stručnih timova te zastupnika menadžmenta Volkswagen koncerna i čeških partnera. Razgovore je, uz zamjenika premijera Františeka Vlasáka, prvenstveno predvodio ministar industrije Jan Vrba, a kao neformalni je posrednik bio zadužen Hanuž Holzer, koji je kasnije obnašao dužnost konzula u Baselu.

 

 

Dana 28. ožujka 1991. godine glavni su ugovor o osnivanju zajedničkog pothvata radi proizvodnje vozila marke Škoda potpisali ministar industrije Jan Vrba u ime Češke Republike te Carl H. Hahn kao predsjednik Uprave Volkswagen koncerna. Nakon što je Volkswagen koncern ispunio ugovorom određene odredbe, dana 16. travnja 1991. godine primio je, po ukupnoj cijeni od 620 milijuna njemačkih maraka, 31 % dionica društva Škoda AUTO. Zatim je novi imatelj udjela postupno povećavao svoj udjel dok dana 30. svibnja 2000. godine nije postao jedinim dioničarom i vlasnikom 100 % udjela poduzeća. 

Opsežan program ulaganja kao temelj za impresivan razvoj
Temelj za dinamičan razvoj marke Škoda AUTO tijekom naredna tri desetljeća svakako je bio opsežan program ulaganja. Nekoliko stotina milijardi čeških kruna bilo je uloženo u područje istraživanja i razvoja, u daljnju izgradnju proizvodnih kapaciteta te u dosljedno širenje prodajne mreže i mreže servisne službe marke Škoda AUTO u Češkoj Republici. Broj zaposlenika u razvojnom odjelu povećao se s njih oko 600 tijekom 1991. godine na današnjih više od 2000 iznimno kvalificiranih zaposlenika. Kako bi moglo optimalno školovati svoje zaposlenike te pripremati mlade snage u okviru opsežne tehničke izobrazbe za njihova buduća zanimanja, društvo Škoda AUTO danas raspolaže vlastitom strukovnom školom te na visokoškolskoj ustanovi društva Škoda AUTO nudi brojne studijske smjerove uz rad.

Kada je riječ o proizvodima, društvo Škoda AUTO u okviru Volkswagen koncerna isprva je proširilo modelsku liniju FAVORIT/FORMAN lakim gospodarskim vozilom PICK-UP. Zahvaljujući svojem izvrsnom omjeru cijene i kvalitete te brojnim dodatnim napretcima u područjima tehnologije i kvalitete, ova je modelska linija bila vrlo tražena. Godine 1994. marka Škoda predstavila je nasljednika modela FAVORIT - model FELICIA. Tim su modelom tehnički inovativne značajke opreme kao što su ABS, zračni jastuci, klima-uređaj, servoupravljač te motori koncerna 1,6 MPI i 1,9 D postali dijelom ponude marke Škoda.

Uz prvu je generaciju suvremenog modela Octavia tijekom rujna 1996. godine svoj debi istovremeno proslavio prvi model koji je marka Škoda AUTO razvila na platformi A4, u potpunosti pod okriljem Volkswagen koncerna: taj je kompaktni model označio novo poglavlje za marku Škoda. Model Octavia proizveden je u jednoj od najsuvremenijih europskih automobilskih tvornica te se nedugo zatim dokazao kao pravi bestseler marke. U jesen 1999. godine novo je malo vozilo Škoda Fabia zamijenilo modelsku liniju FELICIA. U međuvremenu se kako Octavia tako i Fabia ubrajaju među najtraženije modelske linije marke Škoda: kupce diljem svijeta trenutačno impresionira četvrta generacija modela Octavia, a četvrta generacija modela Fabia već se nalazi na startnoj poziciji.

 

 

Od 2001. godine marka Škoda proširila je svoju ponudu modelom Superb te je kao svoju novu perjanicu vratila jednu od najzvučnijih i najrenomiranijih naziva modela u povijesti poduzeća. Trenutačno se s proizvodnih traka kotrlja treća generacija pod nazivom Superb iV, također dostupna s plug-in hibridnim pogonom. Tijekom rujna 2016. godine marka Škoda započela je svoju ofenzivu SUV vozila premijerom velikog SUV modela, Škoda Kodiaq, čime je za češkog automobilskog proizvođača počelo osvajanje novog segmenta koji bilježi dinamičan rast. Paleta SUV vozila danas uz Kodiaq obuhvaća i modelske linije Karoq i Kamiq te model Enyaq iV s potpuno električnim baterijskim pogonom. Nedavno je svjetsku premijeru proslavio i model Škoda KUSHAQ koji je razvijen ekskluzivno za indijsko tržište.

Podrijetlom iz Češke Republike, kod kuće diljem svijeta

Tijekom 30 godina u okrilju Volkswagen koncerna marka Škoda AUTO povećala je broj od 17 000 zaposlenika tijekom 1991. godine na njih oko 42 000 diljem svijeta. Poduzeće trenutačno proizvodi deset atraktivnih, suvremenih modelskih linija te ih isporučuje kupcima na više od 100 tržišta. Taj dinamičan razvoj marke Škoda AUTO odražava se i u pogledu globalnih isporuka: dok je proizvođač 1991. godine proizvodio samo 172 000 vozila, taj se broj u međuvremenu povećao šest puta. Godine 2020. globalne su isporuke već sedmi put zaredom iznosile više od milijun vozila. Uz tri izvorne češke proizvodne lokacije, poduzeće je u međuvremenu također pokrenulo proizvodnju u Kini, Rusiji, Slovačkoj i Indiji, pretežito u okviru koncernskih partnerstava, te u Ukrajini, i to u suradnji s lokalnim partnerom.

Osim automobila Škoda AUTO unutar koncerna također razvija i proizvodi komponente te montažne grupe kao što su motori ili mjenjači. Također, poduzeće je u okviru projekta INDIA 2.0 preuzelo ključnu odgovornost za aktivnosti cjelokupnog Volkswagen koncerna u Indiji, a tu je zadaću dana 1. siječnja 2021. godine preuzelo i za regije Rusije, uključujući Zajednicu neovisnih država, te Sjeverne Afrike.

Uz program za budućnost NEXT LEVEL Škoda automobilski proizvođač čini sljedeće korake kako bi poduzeće uspješno proveo kroz desetljeće koje se nalazi pred njime, pri čemu se usredotočuje na tri neposredna prioriteta: širenje ponude modela u smjeru ulaznih segmenata, prodiranje na nova tržišta radi osiguravanja dodatnog rasta u segmentu masovne proizvodnje te ostvarivanje konkretnih napredaka u području održivosti i raznolikosti.

 
Vremenska crta priče o uspjehu: pregled suradnje između društva Škoda AUTO i Volkswagen koncerna

 

Pozadina (1978. - 1988.)

1978.                Volkswagen od čehoslovačkih vlasti želi ishoditi dozvolu za testiranje vozila njemačke marke na čehoslovačkim cestama.

3. - 5./1979.       Preliminarni pregovori o mogućoj nabavi kočionih obloga i Volkswagen motora serije EA 801 za vozila marke Škoda.

8./1985.             Ponovno pokretanje pregovora nakon početka projekta Škoda tip 781 (budući FAVORIT).

9./1986.             Predložak konkretne ponude za licenciranu proizvodnju motora serije EA 111.

8./1987.             Početak proizvodnje modela Škoda FAVORIT u gradu Mladá Boleslav.

9. - 11./1987.     Volkswagen provodi testnu liniju s prototipom budućeg modela Škoda FAVORIT s Volkswagen motorima serije EA 827 i EA 111.

3. - 10./1988.     Predviđena suradnja u okviru proizvodnje licenciranih motora serije EA 111 (1,05; 1,3 litre) i EA 827 (1,4; 1,6; 1,8 litara) ne ostvaruje se pretežito zbog financijskih premišljanja. No Uprava Volkswagen koncerna detaljno se upoznaje s karakteristikama novog češkog vozila.

 

Pregovori o privatizaciji i integraciji u Volkswagen koncern (1989. - 2000.)

11./1989.           Nenasilnom "baršunastom" revolucijom okončava se komunistička diktatura u Čehoslovačkoj. U zemlji se provode slobodni izbori i stvara se put za uspostavljanje demokratski legitimirane vlasti.

1./1990.             Petr Hrdlička, voditelj odjela za istraživanje i razvoj automobilske tvornice AZNP u gradu Mladá Boleslav, stupa u kontakt s Volkhardom Köhlerom, direktorom Volkswagen koncerna nadležnim za inozemnu suradnju. On predlaže da se Volkswagen angažira u okviru planirane privatizacije marke Škoda.

2./1990.             Dana 4. veljače 1990. godine održava se prvi neformalni susret između Carla H. Hahna, predsjednika Uprave Volkswagen koncerna, i Volkharda Köhlera s čehoslovačkim ministrom za vanjsku trgovinu Slavomírom Stračárom u zračnoj luci Prag-Ruzyně.

3./1990.             Ponovno pokretanje pregovora između čehoslovačkih zastupnika i Uprave Volkswagen koncerna. Dana 22. ožujka Carl H. Hahn i Volkhard Köhler u pratnji delegacije prvi put dolaze iz Wolfsburga u grad Mladá Boleslav.

6./1990.             Potraga za strateškim partnerom službeno je započela: češka vlada stupa u kontakt s osam od izvorno 24 potencijalna kandidata, nakon čega četiri renomirana automobilska proizvođača predaju konkretnu ponudu.

8./1990.             Odabir strateškog partnera sužava se na savez marki Renault/Volvo i Volkswagen koncern kao najvećeg europskog automobilskog proizvođača. Njemačko poduzeće poštuje želju češke strane za poticanjem marke Škoda s bogatom tradicijom, ostankom proizvodnje u Češkoj Republici te nastavkom proizvodnje modelske linije FAVORIT/FORMAN. Volkswagen predstavlja opsežan plan ulaganja.

12./1990.           Povodom izvanredne sjednice češke vlade dana 9. i 10. prosinca Volkswagen koncern dobiva odobrenje. Uz gospodarski savjet vlade, sindikati u tvornicama marke Škoda te vanjsko poduzeće za savjetovanje i gospodarsku reviziju također su se složili s tom odlukom. Dana 21. prosinca 1990. godine partneri potpisuju ugovor o suradnji.

12./1990.           Pad režima centraliziranog gospodarstva te znatno smanjenje isporuke na važna izvozna tržišta teško gospodarski pogađaju marku Škoda. Domaće tržište važno za poduzeće gotovo se u potpunosti urušava: automobilski proizvođač na njemu 1990. godine umjesto planiranih 126 000 vozila isporučuje njih svega oko 27 000. Ukupno se tijekom 1990. godine proizvodi 187 181 vozilo na lokacijama Mladá Boleslav, Vrchlabí i Kvasiny.

28. ožujka 1991. U četvrtak, 28. ožujka 1991. godine, ugovor o osnivanju zajedničkog pothvata radi proizvodnje vozila marke Škoda potpisali su ministar industrije Jan Vrba te Carl H. Hahn kao predsjednik Uprave Volkswagen koncerna.

 

16. travnja 1991. Nakon ispunjenja odgovarajućih ugovornih odredbi marka Škoda, uz marke VW, Audi i SEAT, postaje četvrtom sastavnom markom Volkswagen koncerna.

 

10./1991.           Dana 8. listopada Richard von Weizsäcker, predsjednik Savezne Republike Njemačke, posjećuje grad Mladá Boleslav. On se još od proljeća 1990. godine angažirao za privatizaciju automobilskog proizvođača.

11./1992.           Nadzorni odbor Volkswagen koncerna potvrđuje plan ulaganja za društvo Škoda AUTO. Njime su do 2000. godine bila predviđena ulaganja u iznosu od 3,749 milijardi njemačkih maraka.

6./1994.             Dana 16. lipnja 1994. godine marka Škoda proizvodi milijunto vozilo s pogonom na prednje kotače. 10./1994. Debi novog modela Škoda FELICIA, prvog vozila marke Škoda s komponentama koje potječu iz Volkswagen koncerna. 

9./1996.             U gradu Mladá Boleslav s radom započinje jedna od najsuvremenijih europskih automobilskih tvornica. Prvi je proizvod fastback limuzina niže srednje klase - prva generacija suvremenog modela Octavia. To je vozilo prvi model marke Škoda koji se temelji na platformi Volkswagen koncerna.

5./2000.             Volkswagen postaje 100-postotnim vlasnikom društva Škoda AUTO.

12./2014.           Škoda AUTO prvi put premašuje vrijednost od milijun proizvedenih vozila.