Modeli

10.11.2022

Pet zvjezdica u nizu: sigurnost za marku Škoda predstavlja prioritet

 

  • Svi Škoda modeli, koji su od 2008. godine testirani na Euro NCAP testu, odlikovani su s pet zvjezdica
  • Škoda kontinuirano optimizira aktivnu i pasivnu sigurnost svojih vozila Prije 50 godina u Pragu je proveden prvi dokumentirani crash test na području tadašnje Čehoslovačke
  • Euro NCAP dodijelio je modelima Škoda Fabia i Škoda Enyaq titulu najsigurnijih vozila u svojim klasama; Ocjena od 5 zvjezdica i za Škoda modele izvan Europe
  • Testni centar Polygon u Úhelnicama nagrađen je kao Crash laboratorij godine 2020.

 

Mladá Boleslav, 4. studenoga 2022. - Za kompaniju Škoda AUTO najveća moguća sigurnost njezinih vozila tradicionalno ima poseban prioritet i istovremeno dugu tradiciju: prije 50 godina s modelom Škoda 100 L proveden je prvi dokumentirani crash test na tlu tadašnje Čehoslovačke u Pragu-Ruzyně. U međuvremenu, Škoda upravlja najsuvremenijim laboratorijem za sudare u svom ispitnom centru Polygon Úhelnice, koji je znatno proširen 2020. godine te je od stručnog časopisa Automotive Testing Technology International proglašen Laboratorijem za sudare 2020. godine. Rezultati Euro NCAP referentnog testa i Global NCAP testa za sigurnost pri sudaru potvrđuju uspjehe češkog proizvođača automobila u ovom području: već od 2008. godine svih u međuvremenu 15 novo predstavljenih Škoda modela dobilo je najbolju ocjenu od pet zvjezdica. 2021. godine tadašnji aktualni modeli Fabia i Enyaq prepoznati su kao najsigurnija vozila u svojim klasama.

Johannes Neft, član Uprave Škoda AUTO za tehnički razvoj, kaže: "U kompaniji Škoda koristimo naš cjelokupni "know how" u području tehničkog razvoja kako bismo dosljedno dodatno povećali aktivnu i pasivnu sigurnost naših vozila. Stoga već naši početni modeli nude brojne sustave potpora koji se inače nalaze samo u vozilima iz viših klasa vozila. Istovremeno naš vrhunski laboratorij za sudare Polygon Úhelnice pruža optimalne preduvjete za sveobuhvatno testiranje sigurnosti naših modela. Na taj način naša otkrića možemo u vrlo ranoj fazi implementirati u razvoj vozila. Najbolja ocjena od pet zvjezdica na NCAP referentnom testu i na Global NCAP testu za sigurnost pri sudaru za svih 15 testiranih Škoda modelskih serija od 2008. godine predstavlja veliki uspjeh."

 

Kontinuirani angažman za optimalnu aktivnu i pasivnu sigurnost

Kako bi osigurala najbolje moguće uvjete testiranja, Škoda je još jednom proširila svoj najsuvremeniji laboratorij za sudare u ispitnom centru Polygon Úhelnice u blizini mjesta Mladá Boleslav. Crash testovi provode se u današnjoj Češkoj Republici već 50 godina: Nakon prvog dokumentiranog testa u svibnju 1972. godine s modelom Škoda 100 L, crash testove kasnije su razvijali specijalizirani djelatnici.

 

 

 

Sigurnosna oprema u aktualnim Škoda modelima

 

Aktivna sigurnost zahvaljujući suvremenim sustavima potpora

Danas aktualni Škoda modeli nude opsežnu sigurnosnu opremu. Svi modeli koji se trenutačno mogu naručiti na tržištima Europske unije serijski su opremljeni potporom prednjeg radara s prediktivnom zaštitom pješaka i biciklista (Front Assist), a većina i sa potporom zadržavanja na voznom traku (Lane Assist). Front Assist upozorava vizualno, zvučno i blagom intervencijom kočenja prije prijetećeg sudara, uključujući i pješake ili bicikliste te automatski koči vozilo u slučaju nužde. Lane Assist prepoznaje oznake na cesti i granice voznih traka te pomaže zadržati vozilo u voznom traku uz aktivnu potporu pri upravljanju. U Europi se u serijsku opremu ubrajaju i elektronički sustavi koji osiguravaju optimalnu trakciju (ASR, ESP, XDS) i kraći put kočenja (ABS). Multikolizijska kočnica može spriječiti posljedične kolizije u slučaju sudara.

 

Opsežna sigurnosna oprema za sve modelske serije

Za sve aktualne Škoda modele na raspolaganju su ostali inovativni i djelomično opcijski sustavi potpora, koji su prije nekoliko godina bili rezervirani samo za više klase vozila. Ovdje se ubrajaju Travel Assist, čiji se opseg razlikuje ovisno o modelu. Adaptivna potpora za razmak (ACC) uvijek je sastavni dio Travel Assista, a u nekim modelima sadrži prediktivnu varijantu. Ova potpora koristi snimke kamere na vjetrobranskom staklu kao i podatke navigacijskog sustava te po želji pravovremeno reagira na ograničenja brzine ili zavoje. Travel Assist također obuhvaća adaptivnu potporu za zadržavanje vozila na voznom traku, koja također prepoznaje gradilišta i sve granice voznih traka. Vrhunska verzija Travel Assista dostupna je za modele Octavia i Enyaq. Ovdje se Emergency Assist također ubraja u opseg funkcija kao i nova funkcija Assisted Overtaking, koja olakšava pretjecanje. Osnovu za to predstavlja Side Assist, koji prikazuje vozila koja dolaze odostraga na udaljenosti do 70 metara. U modelskim serijama Octavia, Karoq, Kodiaq, Superb i Enyaq po želji je dostupna proaktivna zaštita. Sustav prepoznaje prijeteći sudar ili prevrtanje te unaprijed zateže prednje sigurnosne pojaseve, zatvara prozore i uključuje uređaj za svjetlosno upozorenje. Za modele Octavia i Enyaq također su raspoloživi potpora za izbjegavanje prepreka, potpora za skretanja i upozorenje pri izlasku iz vozila. U nekim modelima, opcijska potpora za upravljanje pri parkiranju nudi i funkciju obučenog parkiranja, u kojoj sustav bilježi približavanje često korištenom parkirnom mjestu, na primjer, kroz uski, zavojiti prilaz. Po potrebi vozilo može reproducirati ovu putanju u bilo kojem trenutku.

 

Napredna tehnologija svjetala za optimalnu vidljivost u svakom trenutku

Svi aktualni Škoda modeli mogu biti opremljeni svijetlim LED glavnim svjetlima s brzim reakcijama i istovremeno energetskom učinkovitošću. LED tehnologija također se djelomično koristi u stražnjim svjetlima. Za Karoq, Kodiaq, Octavia i Enyaq, LED Matrix glavna svjetla dostupna su kao opcija ili, ovisno o varijanti opreme, kao serijska oprema. Zahvaljujući Matrix tehnologiji, LED diode s individualnim upravljanjem mogu se koristiti za stalnu vožnju s dugim svjetlima bez zasljepljivanja drugih sudionika u prometu. Čim kamera na vjetrobranskom staklu registrira vozila, reflektirajuće osobe ili objekte, inteligentna tehnologija svjetala automatski ih sklanja iz svjetlosnog snopa.

 

Pasivna sigurnost s do deset zračnih jastuka kao i ISOFIX i Top Tether pričvršćenjima

U zemljama Europske unije svaki Škoda model raspolaže s minimalno šest zračnih jastuka. U serijsku se opremu ubrajaju vozačev i suvozačev zračni jastuk, bočni zračni jastuci sprijeda i dva zračna jastuka za glavu, koji također prekrivaju bočne prozore u prvom i drugom redu sjedala. Dva bočna zračna jastuka na bočnim stražnjim sjedalima dostupna su u opciji. S dodatnim središnjim zračnim jastukom između prednjih sjedala, koji pri sudaru sprječava međusobno sudaranje prednjih putnika, model Enyaq ima do devet zračnih jastuka, a Octavia, uključujući serijski zračni jastuk za koljena, čak deset. Za sigurno pričvršćivanje dječjih sjedalica, svi Škoda modeli sadrže ISOFIX prihvate i treće Top-Tether mjesto za pričvršćivanje na bočnim stražnjim sjedalima. Fabia četvrte generacije, Scala, Kamiq, Octavia i Enyaq (osim modela Enyaq 50) serijski na tržištima EU-a imaju dodatne ISOFIX prihvate i Top-Tether mjesta za pričvršćivanje na suvozačevom sjedalu. Za modelske nizove Karoq, Kodiaq i Superb, ISOFIX prihvati na suvozačevom sjedalu raspoloživi su u opciji.

 

Moderna karoserija: otporna na uvijanje uz apsorpciju energije

Škoda AUTO prilikom razvoja svojih vozila, uvijek obraća pozornost na visoku torzijsku krutost karoserije koja istovremeno osigurava veliku apsorpciju energije. Pritom u slučaju sudara, zone deformacije apsorbiraju energije u najvećoj mogućoj mjeri. Cilj je održati putnički prostor stabilnim u slučaju sudara kako bi se putnici zaštitili na najbolji mogući način. Istovremeno, veća krutost karoserije omogućuje bolja vozna svojstva jer se karoserija ne uvija u zavojima, a kotači uvijek ostaju u željenom položaju na cesti. Škoda u svojim modelima sve više koristi termički oblikovane čelične komponente visoke čvrstoće, koje se uglavnom koriste na A i B stupovima, pregradnoj stijenci i kardanskom tunelu. Tako se, primjerice, u modelu Fabia četvrte generacije, udio triju najtvrđih vrsta čelika - višefaznog čelika, čelika ultra visoke čvrstoće i prešano-kaljenog čelika - povećao s 15 na 40% u usporedbi s prethodnikom. Karoserija modela Fabia sastoji se od gotovo 80% čeličnih komponenti visoke čvrstoće i nudi idealan omjer krutosti u kombinaciji s drugim dijelovima karoserije.

 

Optimalna zaštita pješaka

Još jedan važan aspekt kod razvoja vozila u kompaniji Škoda AUTO najbolja je moguća zaštita za druge sudionike u prometu, posebice za pješake i bicikliste. Ovdje pomažu inteligentni sustavi potpora i specijalna konstrukcijska obilježja karoserije. Već u samoj razvojnoj fazi novog Škoda modela provodi se više od 200 različitih testova za zaštitu pješaka. To uključuje propisane testove takozvanim udarnim elementom, koji simuliraju udar ispitnog tijela u obliku natkoljenice o prednji poklopac ili modela potkoljenice o prednji branik; kao i testovi udarca glavom za odrasle i djecu za koliziju s poklopcem motora ili vjetrobranskim staklom.

Kako bi se pješaci u slučaju sudara zaštitili na najbolji način, kod konstrukcije karoserije također mora postojati dovoljno prostora između komponenti poput motora, amortizera, šarki poklopaca, brava poklopaca i osovina brisača stakla. Poklopac motora zaustavlja udar putem ciljane deformacije, a na prednjem dijelu nema oštre rubove ili čvrste strukture koje nisu apsolutno potrebne. Zaštita osoba također je povećana materijalom koji apsorbira energiju, a postavljen je ispred čeličnog ojačanja prednjeg branika.

Sustavi potpora kao što je Front Assist s prediktivnom zaštitom za pješake i bicikliste te potpora za izbjegavanje prepreka pomažu u izbjegavanju sudara s pješacima ili biciklistima. Potpora za izbjegavanje prepreka pomaže vozaču aktivnim povećanjem momenta upravljanja da kontrolirano izbjegne prepreku kao i nadolazeći sudar. Upozorenje pri izlasku iz vozila pokazuje putnicima pri otvaranju vrata da im se straga približava drugo vozilo ili biciklist.

 

Posebna zaštita za bateriju električnih vozila

Visokonaponske baterije u električnim vozilima kao što su Škoda Enyaq ili Octavia konstruirane su da budu otporne na udarce i imaju posebnu zaštitu od električnog preopterećenja. Baterija je ugrađena u podnicu vozila, a sami moduli su zatvoreni u stabilno, vodonepropusno kućište koje može izdržati jak udar. Škoda inženjeri posebnu pozornost posvećuju sprječavanju preopterećenja uređaja za pohranu energije. Sofisticirana sigurnosna tehnologija sa zaštitnim relejima i mnogobrojnim senzorima osigurava minimalnu mogućnost električnog ili toplinskog preopterećenja baterije.

Temperatura, stanje napunjenosti i drugi parametri neprestano se nadziru. Povrh toga, visokonaponski sustav dizajniran je tako da bude siguran: u slučaju kvara ili sudara, električne komponente se odvajaju od baterije unutar milisekundi tako da više nema napona. Neovisni testovi, koji djelomice znatno nadilaze zakonske zahtjeve, pokazali su da dobro zaštićeni paketi baterija ostaju neoštećeni čak i kod deformacije karoserije te da integrirani sustav za isključivanje u slučaju sudara u svim slučajevima funkcionira sigurno i pouzdano.

 

 

 

 

NCAP i crash testovi u Češkoj: pozadina i povijest

 

Mnoga interna ispitivanja i simulacije kao priprema za Euro NCAP testove

U prethodnoj testnoj godini 2021. Škoda Fabia i Enyaq bili su najsigurnija vozila u svojim klasama na Euro NCAP testu. European New Car Assessment Programme je program koji su 1997. godine osnovala ministarstva prometa, automobilski klubovi, udruge osiguravateljskih kuća i istraživački instituti iz osam europskih zemalja. Konzorcij provodi crash testove s aktualnim modelima vozila i ocjenjuje njihovu aktivnu i pasivnu sigurnost, kao i sigurnost pri spašavanju i zbrinjavanju. Najvažniji dio testnog programa je test frontalnog sudara za koji se Škoda AUTO intenzivno priprema uz pomoć sveobuhvatnih simulacija.

Prvi glineni modeli novih vozila skeniraju se, a na računalu im se pridodaju različite točke, krivulje i površine, iz čega nastaju prvi digitalni nacrti vozila. Nakon finaliziranja dizajna, cijelo se vozilo kreira na računalu. Uz pomoć simulacijskih modela, svi uvjeti opterećenja mogu se testirati virtualno, a relevantna svojstva vozila kao što su krutost, čvrstoća, ponašanje pri sudaru ili trajnost i akustika mogu se optimizirati. Prvom stvarnom crash testu prethodi oko 1.000 računalnih simulacija. Tijekom razvoja vozila provodi se otprilike deset internih, realnih crash testova, koji postoje i za pojedinačne dijelove karoserije, na primjer, za poklopac motora ili prednji branik. Svakom testu komponente prethodi oko 140 virtualnih simulacija.

Škoda modeli najsigurnija su vozila u svojoj klasi također izvan Europe. Global NCAP dodijelio je modelima Škoda KUSHAQ i VW Taigun ocjenu od 5 zvjezdica za najsigurnija obiteljska vozila u kategoriji zaštite putnika za djecu i odrasle. Škoda je također postigla izvrsne rezultate na ANCAP testovima za Australiju i Novi Zeland: Ovdje su modeli Fabia, Kamiq, Octavia, Scala, Karoq i Kodiaq dobili ocjenu od 5 zvjezdica.

 

50 godina crash testova u Češkoj

Prvi crash testovi s vozilima Škoda vjerojatno su se dogodili još 1968. godine u tvorničkim prostorima u mjestu Mladá Boleslav, ali o tome nema službenih zapisa. Tada se Škoda 1000 MB zaletjela u zid brzinom od oko 20 km/h. Rasplinjač je pritom namješten na taj način, da je automobil ovu brzinu postigao u praznom hodu.

Prvi dokumentirani crash test održan je u svibnju 1972. u Pragu-Ruzyně na lokaciji pored današnje međunarodne zračne luke Václav Havel. Test je proveo Državni institut za istraživanje motornih vozila (ÚVMV) u skladu s međunarodnim UNECE propisima (Ekonomska komisija Ujedinjenih naroda za Europu). Testirano vozilo bila je Škoda 100 L. Najnoviji Škoda model u to vrijeme proizvodio se od 1969. godine i također se izvozio u zapadnu Europu. Iako sigurnosna homologacija u to vrijeme još nije bila propisana u Čehoslovačkoj, već je bila obvezna u zapadnoeuropskim zemljama.

Pogon za testiranje morali su isplanirati i izgraditi gotovo u potpunosti sami zaposlenici ÚVMV-a. Razvili su parnu raketu za pogon vozila odostraga bez vozača. Osnovu sustava činio je tlačni spremnik od 300 litara sa zavojnicama za grijanje. Vozilo i raketa održavali su pravac na tračnicama koje su završavale oko pet metara ispred betonskog zida. Tamo je parna raketa zaustavljena klinastom kočnicom dok se vozilo zabijalo u zid pri brzini od oko 50 km/h. Brzina kojom je raketa pokretala automobil ovisila je o količini vode kao i masi vozila.

Kamera velike brzine s frekvencijom od 1.000 slika u sekundi snimala je tijek crash testa.

Nakon uspješne premijere, u tadašnjoj Čehoslovačkoj održavani su redoviti crash testovi. Postrojenje za testiranje u Pragu-Ruzyně ostalo je u funkciji do 1996. Godine. Međutim, već 1975. godine ÚVMV je otvorio novi ispitni pogon s dvoranom i vanjskim tornjem za pad u tadašnjim prostorima češkog proizvođača gospodarskih vozila Avia, u kojem su provedena ispitivanja sudara koja uključuju padove s visine. U ovom ispitnom centru također je testirana dodatna oprema za vozila kao što su sigurnosni pojasevi, sjedala i krovni nosači prtljage.

 

Otvaranje testnog centra Polygon u Úhelnicama

Nakon preuzimanja češkog ÚVMV-a, tadašnji TÜV Bayern i današnji TÜV SÜD otvorili su 1996. godine vlastiti ispitni centar u općini Úhelnice u blizini mjesta Mladá Boleslav. Prvo testirano vozilo bila je Škoda Octavia. Na poticaj kompanije Škoda AUTO, hala je u godinama 2000. i 2001. obnovljena i s prvobitnih 50 produžena na 100 metara. Vozila su mogla ravnomjernije ubrzavati tako da se položaj testnih lutki nije mijenjao. Škoda je također odigrala ključnu ulogu u prelasku s analognih na digitalne kamere. Godine 2011. ovaj je proizvođač automobila preuzeo ispitni centar i tamo nastavio suradnju s TÜV SÜD Czech. U ožujku 2020. pušten je u rad novi, najsuvremeniji laboratorij za sudare. Iste godine ga je stručni časopis Automotive Testing Technology International proglasio najboljim laboratorijem za sudare. Više nego dvostruko veća od prijašnjeg objekta, hala za sudare sada je duga preko 180 metara. Jezgru laboratorija predstavlja električni pogonski sustav koji može do 65 km/h ubrzati dva vozila ukupne mase do 3,5 tone koja se frontalno približavaju jedno drugom ili pojedinačno vozilo do 120 km/h.

Ovdje se trenutno simulira frontalni sudar dva vozila pri brzini od 50 km/h. Lutke različite konstrukcije, devet koje predstavljaju odrasle osobe i četiri lutke koje simuliraju djecu, koriste se kao putnici u testnim vozilima. Pomoću optičkog uređaja, lutke se pravilno postavljaju u vozila, a ispravan položaj sjedenja provjerava se statičkom fotogrametrijom. U brojnu drugu ispitnu opremu za sve aktualne ispitne scenarije ubrajaju se mjerni zid koji bilježi sile koje nastaju tijekom sudara, kao i 20 statičkih i 30 ugrađenih HD kamera velike brzine za dokumentiranje svih crash testova. Škoda AUTO je u posebnoj hali postavila i postrojenje za potopljavanje vozila. Ono se po potrebi koristi kod praćenja pokušaja sudara s električnim vozilima.